måndag 21 september 2009

Vad är kunskap?

Varje dag lär vi alla oss något nytt, ny kunskap som man sedan tar med sig i livet när man hamnar i en svår situation. Men vad är egentligen kunskap?

jag tror alla är födda att få lika stor kunskap, men att bara en viss del är mottaglig för det i en högre ålder. Uttrycket "tabula rasa" tycker jag beskriver det jag tror väldigt bra, att man föds som ett blankt papper och att det med tiden fylls på med kunskap.

Det där med att alla inte har samma förutsättningar tycker jag är ren bull shit, visst att alla föds med sämre eller bättre ekonomi, eller förhållanden över huvudtaget, men om man verkligen vill så kan faktiskt en som har det sämre ställt ha lika stor kunskap som en som är jätterik. Allt beror på hur mycket tid man lägger ner på att faktiskt lära sig saker.

Jag tror att kunskapen är som en länk mellan kroppen och själen, den kunskap vår kropp har följer sedan med i själen när vi dör.

/Maja Lorentzson ES07B

7 kommentarer:

  1. Stella Eriksson:
    Allt beror inte alltid på hur mycket tid man lägger ner på saker och ting. Utbildningar kostar och har du det sämre ställt kanske du ej har råd med den utbildningen som du vill gå, alltså inte kunna få tillgång till den kunskapen du vill ha.

    Jag förstår dock inte riktigt vad du menar med andra förhållanden. Menar du miljön man har vuxit upp i, icke rent ekonomiskt dvs. Alltså, menar du, hur mycket det mänskliga psyket klarar av? I så fall tror jag att det spelar in en stor roll i ens förmåga att lära in. Här kan begreppet "Makrosbarn" passa väldigt bra in. Maskrosbarn är barn som kommer från en problemfamilj, som har vuxit upp med våld eller etc. och som ändå har klarat sig ur kriminallitet i livet. Man har dock, i efterhand, sett att dessa barn har haft någon utanför familjen att ty sig till. En lärare, eller en vän. Det bevisar att man ändå behöver någon för att klara sig.

    Så ja, din grundtanke, om att alla, trots bakgrund har tillgång till samma kunskap, håller jag med om. Men sedan anser jag att man måste ta hänsyn till vissa faktorer som har spelat in i livet. Har verkligen alla samma förutsättning, i fall vissa börjar några steg längre ner än andra?

    SvaraRadera
  2. Martin Hjers:

    Jag tycker du ska tänka igen med det där att alla inte har samma förutsättningar, för visst föds vi inte med samma förutsättningar. Men jag hoppar att skriva allt det för Stella har redan lagt in en väldigt bra kommentar. Därför fokuserar jag på ett område hon har utelämnat och det är den genetiska biten.

    Kunskap kan nämligen också vara genetiskt. Man kan ta ett praktexempel, Amadeus Mozart, för tror du på allvar att du skulle kunna skriva samma symfonier som Mozart även om du övade i 100 år? Nu vet jag dock inte hur musikalsik du är men jag tvekar starkt på det. Där har vi en väldigt bra exempel på att kunskap är genetiskt, för om det bara handlade om att öva och ha pengar osv, skulle inte alla då välja att kunna vara som t.ex. Mozart och dra in de stora pengarna på det samtidigt som man skriver historiska symfonier.

    Ett annat bra exempel är 60 meter som man sprang i lågstadiet. Varför är det så att vissa springer snabbare än andra? Inte är det bara intresset och kunskapen som betyder något här, för vem har lyckats bemästra löpkonsten i lågstadiet. Här handlar det alltså mer om hur muskulös och sportig du är, dvs genetiskt.

    Tjo!

    SvaraRadera
  3. Jag håller med dig med uttrycket "tabula rasa", att alla föds som ett blankt papper som fylls på med kunskap under livets gång.
    Alla har samma förutsättningar intellektuellt sett och jag tycker det är synd att alla inte har rätt eller möjlighet att dra nytta av det!

    SvaraRadera
  4. Jag tänkte kommentera det du skrev om ”tabula rasa”. Jag tycker det är viktigt om det du skrev att det bara är vissa människor som är mottaglig för kunskap i en högre ålder. För alla människor får olika mycket kunskap under olika skeden i livet.

    Om man t.ex. jämför ett svårt utsatt barn som tidigt får lära sig att ta hand om sig själv och andra, och en rik, äldre man som under hela sitt liv fått allt serverat på ett fat. Självklart har barnet mer kunskap om ”överlevnad” än mannen, medan han, som lever ett liv i överklass, inte direkt får liknande kunskap. På detta sätt fylls barnets ”tabula rasa” upp snabbare än mannens. Man behöver inte vara gammal för att ha mycket kunskap inom sig. Mannen har antagligen en massa kunskap som han tagit emot och erfarit under livets gång, men den kunskap som barnet lärt sig kommer han förmodligen aldrig att lära sig. Det närmaste han kommer att komma den kunskapen är antagligen endast genom att läsa/höra etc. om hur människor som det här barnet har det.

    När jag hörde uttrycket ”tabula rasa” för första gången tänkte jag automatiskt att människor samlar på sig mer kunskap under livets gång. Men om man t.ex. tar exemplet jag skrev ovan så finns det undantag.

    Om man nu ska ifrågasätta mitt ex. kan man fråga sig vad den egna individen anser vara viktig och användbar kunskap. Barnet anser kunskapen om hur man överlever vara viktig, medan mannen kanske mer anser det vara bra att veta hur man bokar flygbiljetter via internet. Jag vet att dessa exempel är något konstiga, men jag hoppas ni förstår vad det är jag vill ha fram. Att man helt enkelt inte behöver ha åldern inne för att anses kunnigare!
    //Jenny Kopp

    SvaraRadera
  5. "Att man helt enkelt inte behöver ha åldern inne för att anses kunnigare!"

    Helt klart! Jag såg på TV häromdagen att det fanns en 10 årig flicka i USA som höll LIVE-sända lektioner via webbcam till ett antal klassrum från ena sidan av landet till den andra, och hon gjorde det helt felfritt! Hon stog där liten och nätt men var så fruktansvärt vuxen!

    Jag tror att kunskap är det som gör att man kan hänga med på kfräftskivan till exempel ;)

    Nej men, kunskap.. Ja jag vet ju betydligt mycket mer nu än när jag var 7 år. Jag tror att kunskap är ett slags förnufft, att man kan tänka att njae.. Så nära bergskanten kanske man inte ska gå till exempel. Att känna en mognad går enligt mig bara att beskriva av den som känner att den är mogen själv, kunskap är det som gör att alla människor i slutändan kan sammexistera här på jorden och komunicera!

    Och självklart, att veta en massa saker!

    //Hampus Cannerfors Es07b

    SvaraRadera
  6. Jag kan väl också kommentera lite på det här intressanta inlägget. "Tabula rasa", att man föds som ett blankt papper kan vara sant till den delen att man inte fått någon information om världen. Att man inte läst matte, historia osv.
    Men man har ändå lärt sig uppfatta rösten från sin mamma, då man levt i magen. Är inte det en sorts kunskap? Att kunna uppfatta röster, att sedan kunna känna igen sin mor när man hör rösten. Inte för att jag har något minne av det själv att jag hörde min mammas röst, men man har ju läst och hört att det är så det går till.
    Så det vill jag nog bara påpeka, att den kunskapen finns nog där vid födseln - att känna igen nära och kära. Som funnits där.

    Malin Olsson Es07c

    SvaraRadera
  7. Jag instämmer. Alla människor ska egentligen ha samma förutsättningar, och ekonomi och andra förhållanden skall inte vara någon avgörande faktor. Däremot så tror jag att vissa människor har i tidig ålder, en viss genetisk fördel att vara duktig på ett specifikt ämne/hobby, som då tidigare nämnt Amadeus Mozart. Men generellt, så skall alla människor ha samma förutsättningar och alla skall ha möjlighet att utveckla sitt "kunskapsförråd".

    Emelie Gartzell ES07B

    SvaraRadera